پشم شیشه پانلی

پشم شیشه پانلی

پشم شیشه پانلی یا پشم شیشه تخته ای که به انگلیسی  glass wool panel insulation نام دارد.  یک عایق مکعب شکل که مخصوص عایق کاری دیوار تولید می شود .

پشم شیشه از مخلوط  شیشه های طبیعی و بازیافتی (بطری، شیشه پنجره و …) که در دمای 1500 درجه سانتیگراد به الیاف تبدیل شده اند ساخته می شود. ضخامت این الیاف بین 5 تا 6 میکرون است .

در فرآیند تولید پشم شیشه، الیاف به یکدیگر متصل می شوند. این پیوند الیاف باعث ایجاد میلیون ها سوراخ (سوراخ هوا) در پشم شیشه می شود. با نگه داشتن هوا در پشم شیشه، خاصیت عایق بودن پشم شیشه را ایجاد می کند.

پشم شیشه با وزن کم و انعطاف پذیری بالا یکی از قدیمی ترین و پرکاربردترین عایق های حرارتی و صوتی در بین عایق های الیافی است. که مصرف را بین 30 تا 50 درصد در دیوارها و سقف های داخلی و خارجی کاهش می دهد. عایق پشم شیشه به صورت رول، تخته، پانل، لوله تولید می شود که کاربردهای متفاوتی دارد.

در سال 1933، جیمز اسلیتر روش مدرن تولید پشم شیشه را در شرکت Owen-Illinois (تولدو، اوهایو) اختراع کرد. مواد اصلی پشم شیشه شامل سیلیس، کربنات سدیم، فلدسپات، دولومیت، سنگ آهک، باماریم و سولفات سدیم بود. ترکیب درصدی این مواد تاثیر زیادی بر کیفیت الیاف دارد

پشم شیشه معمولاً در پروژه های ساختمانی و سایر صنایع در دمای بین 50 تا 350 درجه سانتیگراد استفاده می شود . که بستگی به چگالی و ضخامت دارد.

پشم شیشه پانلی ، پشم شیشه تخته ای

پشم شیشه پانلی  عایق یک مکعب مستطیل است که به اسلب نیز معروف است. و یکی از انواع محصولات پشم شیشه می باشد که نوعی عایق مقاوم در برابر صدا و حرارت می باشد.

کاربرد اصلی این عایق به دلیل صاف بودن آن در عایق کاری دیوارها، سقف و کف در صنعت ساختمان می باشد. عایق پشم شیشه حرارت را تا مثبت 300 درجه سانتیگراد تحمل می کند و برای عایق کاری داخلی و خارجی مقرون به صرفه است. این عایق پانلی در ضخامت ها و تراکم های مختلف تولید می شود.

همچنین از پشم شیشه تخته ای برای حفظ دما در اکثر صنایع مانند استفاده در اجاق گازهای صنعتی و خانگی فردا استفاده می شود. این عایق اغلب در ابعاد 100*100 و 120*0.60 برش خورده و تولید می شود.

اما به صورت سفارشی برای اجاق گاز فردار در انواع ضخامت ها و در انواع ابعاد تولید می شود. اغلب برای اجاق گازهای استاندارد با این ابعاد به شرح زیر تولید می شود.

نوع محصول طول عرض
پشم شیشه پانلی دانسیته 42 11142
پشم شیشه پانلی دانسیته 42 5548
پشم شیشه پانلی دانسیته 42 1150
پشم شیشه پانلی دانسیته 42 فویلدار19242
پشم شیشه پانلی دانسیته 42 فویلدار11542
پشم شیشه پانلی دانسیته 42 فویلدار14042
پشم شیشه پانلی دانسیته 42 فویلدار17242
پشم شیشه پانلی دانسیته 42 10060

مشخصان فنی پشم شیشه پانلی

ضریب هدایت حرارتی

w/mk0,041

چگالی یا دانسیته

12 الی 324m/kg

طبقه بندی آتش  ts

استاندارد Astm

کاربرد های مصرفی

  • کناره های رادیاتورها
  • عایق صوتی و حرارتی  بیرونی و داخلی
  • عایق حرارتی و سرما و صوتی خانها و اداره ها

پشم شیشه پانلی یا تخته ای سخت و نیمه سخت چیست ؟

پشم شیشه پانلی سخت و نیمه سخت کاربرد های متفاوتی دارند . که خصوصیات و ویژگیهای خودرا در کاربرد هایشان نشان می دهند . از پشم شیشه پانلی سخت برای آگوستیک وگرما و سرما استفاده می شود . پشم شیشه با چگالی 80 تا 120 کیلوگرم بر متر مکعب را پشم شیشه سخت و پشم شیشه با چگالی پایین  80 کیلوگرم در متر مکعب  است را پشم شیشه نیمه سخت می گویند.

چرا برای آگوستیگ صدا از پشم شیشه پانلی سخت استفاده می شود ؟

پشم شیشه پانلی سخت از نظر فیزیکی خود نگهدار است، پایداری خوبی دارد و دیوار، سقف و کف را به طور کامل می پوشاند. سبک است و حمل و جابجایی و نصب آن آسان است. و به راحتی با میخ های فلزی و پلاستیکی مخصوص به نام گل میخ نصب می شود. با انواع چسب ها سازگار دارد و باعث خوردگی سازه ها و دیوارها نمی شود. به راحتی برش داده می شود، حتی می توان آن را به عنوان یک پازل برش داد. این عایق کمکی به آتش نمی کند و صدا را کاملا جذب می کند.

پشم شیشه چیست؟

عایق پشم شیشه یک مواد عایق از انواع عایق های الیافی مانند پشم سنگ و پشم سرامیک می باشد. که از الیاف های شیشه تولید می شود.این الیاف ها بسیار نازک هستند که با استفاده از چسب یا رزینی مخصوص الیاف ها را به هم متصل می کنند تا بتواند به الیاف ها شکل دهند و کاربرد آنها را در عایق کاری زیاد کنند. در خارج از کشور به آن فایبرگلاس نیز الطاق می شود ولی در ایران فایبرگلاس به ماده ای اطلاق می شود که از رزین های الیاف شیشه ونوعی  پلاستیک و نوعی رزین چسبی  مخصوص به شکل های موج دارد و به صورت پانل تولید می شوند. شبیه به  پلی کربنات هستند

نوعی پشم شیشه نیز وجود دارد که کاملا مصنوعی است و برای دوخت و دوز لباس استفاده می شود این نوع پشم شیشه از مشتقات نفت است که به آن نیز پشم شیشه می گویند. ولی در عایق کاری های صنعتی استفاده نمی شود و آتش زاز است و به کسترش آتش کمک می کند. وگاهی با پشم شیشه صنعتی اشتباه گرفته می شود.

انواع پشم شیشه

پشم شیشه در ابتدا به صورت پتو و تخته ای تولید می شود. سپس بعد از تولید الیاف ها آنها را به شکل های شبیه پانل و و لوله ای و رولی تولید می کنند که هر کدام دارای کاربرد های متفاوتی هستند. انواع عایق پشم شیشه باعث می شود کاربرد این عایق زیاد شود و در هر صنعت و پروژه های عایق کاری ورد استفاده قرار بگیرد . انواع پشم شیشه ها عبارتند از:

1-پشم شیشه قطعه ای

2-پشم شیشه فویل دار و رولی 

3پشم شیشه لوله ای

4-پشم شیشه فله ای سفید

5-پشم شیشه سفارش

پشم شیشه فویل دار ( Glass wool with foil )

پشم شیشه فویل دار یا رولی که به صورت پتو هستند با چند روکش تولید می شوند. این روکش ها کمک می کنند تا الیاف ها را در جای خود نگه دارند و مانع از عبور هوای گرم و سرد شوند. یک از این روکش های فویل آلومینیوم است. که برای پوشش سقف سوله ها و سقف شیروانی ها استفاده می شود. این عایق  رولی بهترین نوع محصول پشم شیشه  برای پوشش سقف سوله ها و شیروانی ها می باشد .این فویل آلومینیوم عمر زیادی دارد. ابعا آن با عرض 120 سانت و طول 15 متر تولید می شود.و در دانسیته یا چگالی 8 الی 24 کیلو گرم در متر مکعب تولید می شود.

پشم شیشه کاغذی ( Glass wool with paper cover )

محصول روکش کاغذی نوعی کاغذ کرافت است که برای عایق کاری لولهها و کانل های هوا و تاسیسات و به خصوص در عایق کاری انواع صنعت های کوچک که هزینه هعایق کاری را پایین می آورد استفاده می شود. عمده کاربرد این عایق بیشتر در عایق کاری های کوچک با درجه هوای بین منفی 10 الی مثبت 80 درجه سانتی گراد است. ومقرون به صرفه ترین عایق رولی در بین محصولات پشم شیشه می باشد. سبک و به راحتی حمل می شود وبه تیغ و اره دستی به راحتی برش می خورد .انعطاف پذیر و شکل پذیری خوبی در عایق کاری دارد. ابعاد آن نیر با عرض 120 سانت و با طول 15 متر تولید می شود.

پشم شیشه پیش ساخته لوله ای

عایق پشم شیشه پیش ساخته  لوله ای از الیاف های فشرده با استفاده  از یک کوره با درجه حرارت 200 درجه سانتی گراد توسط یک رزین که الیاف ها را به هم متصل و شکل می دهد تولید می شوند. این عایق با انواع روکش های تیشو و کاغذ کرفت و فویل آلومینیوم تولید می شوند که کاربرد های متفاوتی در انواع صنعت ها دارند. بیشترین کاربرد آن در عایق کاری لوله ها های فلزی و پلاستیکی و همچنین دود کش های کوچک با درجه حرارت بین منفی 25 الی مثبت 350 درجه سانتی گراد است.

فهرست