پشم شیشه رولی با روکش فویل متالایز
پشم شیشه رولی با روکش فویل آلومینیوم
پشم شیشه تخته ای یا پانلی

پشم شیشه چیست

پشم شیشه چیست؟ چرا برای انسان خطر ناک است؟

پشم شیشه چیست؟ پشم شیشه  یکی از مواد عایق الیافی سبک و ارزان قیمت نسوز که از الیاف شیشه و سیلیس و بوراکس تولید می شود. و انواع پشم شیشه به  شکل تخته ای، پتو، و لوله ای تولید می شود. نام لاتین یا انگلیسی آن glasswool نام دارد. که به فایبر گلاس(faiberglass) نیز شناخته می شود.

پشم شیشه  معدنی در گروه عایق های الیافی غیر اشتعال مانند پشم سنگ و پشم سرامیک و انواع عایق های معدنی الیافی فیبری سوزنی است. یکی از انواع عایق که تحمل دمایی آن در برابر حرارت زیاد نیست. و عمده کاربرد آن در عایق بندی خانه ها و تاسیسات های بزرگ و کوچگ و کوره های مذاب با درجه حرارت پایین استفاده می شود.

برای اولین بار در سال  1933  الیاف شیشه توسط  جیمز اسلیتر ساخته و تولید شد. که به صورت الیاف های ریز 5 الی 6 میلی متری بودند. آنالیز عایق پشم شیشه عبارتند از: 44% سیلیس، 18% کربنات سدیم، 12% فلدسپات، 11% دولومیت، 4% سنگ آهک، 3% باماریم، 1% سولفات،.

پشم شیشه خیلی ارزان قیمت است. و برای صنعت های کوچک و بزرگ بسیار  بسیار مقرون به صرفه می باشد. به دلیل  سرطان زا نیست . در فضا های باز از پوشش فویل آلومینیوم استفاده می شود. و نوعی محافظ  در برابر گرما و سرما و صوت است.

الیاف های  پشم شیشه را در انواع متفاوت شکل می دهند. انواع  پشم شیشه را از الیاف شیشه تولید می کنند. این عایق الیافی معدنی نیز مانند سایر عایق  مانند پشمسنگ و پشم سرامیک دارای مزیت، مضرات یا معایب، ویژگی های دارد که از خصوصیان مهم این عایق عبارتند از : مقاومت  در برابر آتش و سایش تا دمای مثبت 350+ درجه سانتی گراد، تحمل شوک های حرارتی زیاد ، هدایت حرارتی کم ، ذخیره گرمایی کم .

انواع محصولات 

انواع پشم شیشه ها  به صورت پتو رولی ، تخته ای یا پانلی ، عایق لوله  وبا  پارچه آلوم گلس که به بازار عرضه می شود . ولی عمده پشم شیشه  هایی که بیشتر استفاده می شود. پتویی رولی  و پانلی است.

پتو شیشه لحافی در عرض 120 سانتیمتر و طول15 متر  تولید می شود .این عایق به صورت رول و کاملاً شکل پذیر و انعطاف پذیر است .این عایق در صورت نیاز با فویل روکش می شود که برای ایجاد حرارت بیشتر از فویل جهت تابش استفاده می شود .این عایق پتو  در انواع ضخامت ها از 2 سانت تا 10 سانت و چگالی این عایق از 8 کیلوگرم تا 20 کیلوگرم در متر مکعب تولید می شود .

پشم شیشه فویل دار یا لحافی  

این عایق به صورت رول است و با انواع روکش فویل آلومینیوم و متالایز تولید می شود. از ضخامت 2 سانت تا 10 سانت تولید می شود.

پشم شیشه تخته ای 

پشم شیشه تخته ای یا پانلی یه صورت مکعب شکل است مستطیل است که با انواع روکش فویل آلومینیوم و کاغذ کرافت تولید می شود. از دانسته 36 الی 120 کیلوگرم در متر مکعب تولید می شود.

پشم شیشه لوله ای

عایق پشم شیشه لوله ای به شکل لوله است . که از ضخامن 2.5 سانت الی 5 سانت با انواع روکش فویل آلومینیوم و کاغذ کراغت تولید می شود.

پشم شیشه در چه دهه از سال وارد بازارفروش شد ؟

عایق حرارتی از پشم شیشه به عنوان یک محصول خاص معمولاً در دهه 1930 میلادی توسط شرکت کورنینگ (Corning) تولید شد. اما استفاده گسترده از پشم شیشه به عنوان عایق حرارتی در صنعت ساختمان و سایر کاربردها، به ویژه پس از جنگ جهانی دوم (پس از دهه 1940) شروع شد. در این دوره، به دلیل ویژگی‌های مثل مقاومت در برابر حرارت، سبکی، و عدم جذب آب، پشم شیشه به عنوان یک جایگزین موثر برای عایق‌های سنتی مورد توجه قرار گرفت.

چه محصولاتی از پشم شیشه بیشتر استفاده می شود ؟

  • پشم شیشه پتویی یا لحافی فویل دار
  • پشم شیشه تخته ای یا پانل یااسلب
  • پشم شیشه لوله ای

مزایای پشم شیشه 

  • غیر قابل اشعال است.
  • جذب صدای خوبی دارد.
  • به راحتی نصب می شود و سبک است.
  • رسانا نیست و جریان برق از آن عبور نمی کند.
  • مقاوم در برابر قارچ و کپک و مواد شیمیایی است.
  •  در برابر  شوک‌های الکتریکی و حرارتی مقاوم است.
  • نگه داشتن دما  و مقاومت  بسیار عالی در برابر آتش

معایب پشم شیشه 

  • دارای ریزگرد هستند ولی سرطان زاز نیستند
  • مقاومت زیادی در برابر اسید ها و آب هستند.
  • باعث خارش پوست و مشکل تنفسی ایجاد می کند.
  • مقاومت حرارتی نسبت به پشم سنگ و پشم سرامیک کم است.

کاربرد  پشم شیشه چیست؟

  • استفاده در لباس آتش نشان ها
  •  درصنعت  هواپیما سازی و خودرو سازی.
  • به عنوان عایق صدا و حرارت استفاده می شود.
  • مورد استفاده  در کوره های الکتریکی و گازی.
  • عایق بندی لوله های تاسیسات و مخازن های سرد و گرم .
  • کوره های مذاب آهن و سایر آن فلزات دیگر مانند طلا و نقره جات.

تولید پشم شیشه

تولید پشم شیشه به یک فرآیند صنعتی پیچیده  است.  که نیاز به تجهیزات و فناوری‌های خاص دارد. شیشه به وسیله ذوب کردن مواد اولیه شیشه‌سازی مانند شن، سدیم کربنات، کربنات کلسیم و آلومینا تولید می‌شود. شیشه گداخته را به وسیله روش‌های اسپیندل (سیاره) یا سیلیس در روش اسپینر (Spinning) به الیاف تبدیل می‌شود.

انواع پشم شیشه چیست؟

  • تخته ای یا پانلی ( به صورت تخته چوب و مکعب شکل)
  • لوله ای ( به شکل استوانه )
  • رول یا لحافی فویل دار ( به صورت پتو با روکش فویل آلومینیوم و کاغذ کرافت )
  • بدون روکش ( به صورت تشک بدون روکش )

ایزوگام پشم شیشه 

ایزوگام پشم شیشه یک عایق رطوبتی که از قبل تولید می شود و به کامل می توان از آن استفاده نمود. عمده کاربرد آن بیشتر در ساختمانها و پروزه های ساختمانی است که در دیوار ها و پشت بان ها و قسمت هایی که باید عایق بندی شود مورد استفاده قرار می گیرد.نام انگلیسی ندارد.مواد عایقی که از قیر های معدنی ، پلی استر ، الیاف شیشه یا تیشو ، پلی اتیلن تولید می شود.و با گرما نصب می شود. ینوعی عایق که به جای قیر روگونی استفاده می شود.

آیا پشم شیشه آتش می گیرد؟

پشم شیشه به دلیل خاصیت و نوع موادی که برای تولید آن استفاده می شود آتش زاز نیستند و در درجه حرارت های زیاد ذوب می شوند و دوباره می توان از آن استفاده نمود. پشم شیشه ذاتا غیر قابل آتش گرفتن است. دی اکسید کربن را به خود جذب می کند. و مانع از گسترش آتش می شود.دقیقاً پشم شیشه چیست؟ پشم شیشه سبک وزن و انعطاف پذیر زیاد یک ی ار مواد عایق قدیمی  و پرکاربرد ترین عایق صوتی و حرارتی و برودتی در دنیا که باعث کاهش مصرف بین 25 الی 35 درصد در دیوار ها و مف ساختمان در انواع محصولات لحافی و تخته ای و لوله ای می شود.

الیاف پشم شیشه 

الیاف شیشه، موادی هستند که از طریق ذوب کردن و ریختن شیشه، به صورت رشته‌های بلند و نازک تولید می‌شوند. این الیاف به دلیل ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی خود، بسیار مقاوم و سبک هستند. الیاف شیشه معمولاً به عنوان یک جزء تقویتی در تولید مواد مرکب، کامپوزیت، ساخت قالب ها و محصولات مختلف مصرف می‌شوند.

دانسیته پشم شیشه 

دانسیته پشم شیشه چیست ؟ یا پشم شیشه  (Glass Wool) به مقدار جرم موجود در یک واحد حجم اطلاق می‌شود. این مقدار به واحد کیلوگرم بر متر مکعب (kg/m³) یا پوند بر فوت مکعب (lb/ft³) اندازه‌گیری می‌شود. دانسیته نشان‌دهنده چگونگی تراکم یا چگونگی پر شدن فضای مواد می‌باشد.

پشم شیشه به عنوان یک ماده عایق حرارتی در ساختمان‌ها، صنایع، و تجهیزات صنعتی استفاده می‌شود. دانسیته پشم شیشه ممکن است در محدوده مقادیر مختلف باشد، ولی معمولاً در بازه‌های 10 تا 200 kg/m³ (0.63 تا 12.5 lb/ft³) وجود دارد. برای مقاصد عایق‌گذاری حرارتی در ساختمان‌ها، مقادیر دانسیته پشم شیشه معمولاً در حدود 10 تا 50 kg/m³ (0.63 تا 3.13 lb/ft³) متداول است.

عوارض پشم شیشه 

پشم شیشه عوارض خطرناک و سرطان زایی ندارد. دارای  شیشه هایریز سوزنی شکل است که امکان دارد با مواجع شدن با آن باعث حساسیت پوست شود. و با خارش همراه است . ریز گردهی آن نیز باعث ایجاد مشکلات تنفسی می شوند.

تفاوت پشم سرامیک و پشم سنگ و پشم شیشه

پشم سرامیک چیست ؟

پشم سرامیک یک عایق الیافی با مقاومت حرارتی 1260 درجه سانتی گراد است که تا 1600 درجه سانتی گراد گرما را تحمل می کند که بستگی به چگالی و ضخامت آن دارد . و یک عایق مصنوعی پر خطر برای انسان است.

پشم سنگ چیست ؟ 

پشم سنگ یک عایق معدنی با مقاومت حرارتی مثبت 750+ درجه سانتی گراد است . که قیمت پشم سنگ  پایین تر از پشم سرامیک است . و هیج خطری برای انسان ندارد . و یک عایق معدنی می باشد که از سنگ بازالت و سرباره تولید می شود .

پشم شیشه چیست ؟

پشم شیشه یک عایق معدنی که از 80 در صد ضایعات تولید می شود .شیشه ها بازیافتی و سیلیس و دولومت و سنگ آهک که سرطان زا نیستند و قیمت پشم شیشه از پشم سرامیک و پشم سنگ پایین تر است و تا دمای 350 درجه سانتیگراد گرما را تحمل می کند . و مقرون به صرف ترین عایق دنیا است .

چگالی پشم سرامیک

پشم سرامیک از چگالی 64 تا 200 کیلوگرم در متر مکعب تولید می شود . که چگالی و ضخامت تاثیر زیادی در مقاومت در برابر حرارت دارد و قیمت پشم سرامیک را بالا می برد .

چگالی پشم سنگ 

پشم سنگ از چگالی  25 کیلوگرم در متر مکعب تا 200 کیلوگرم در متر مکعب تولید می شود . قیمت پشم سنگ بستگی به ضخامت عایق و نوع روکش فویل و نوع کاربرد آن دارد . و تاثیر زیادی روی قیمت پشم سنگ می گذارد .

چگالی پشم شیشه 

پشم شیشه از چگالی 8 تا 120 کیلوگرم در متر مکعب تولید می شود که همین باعث شده قیمت پشم شیشه پایین تر از پشم سنگ و پشم شیشه باشد . پشم شیشه نیز مانند پشم سنگ از انواع روکش های فویل آلومینیوم و تیشو استفاده می شود .

فهرست