پشم سنگ ایران

پشم سنگ ایران

پشم سنگ ایران . عایق پشم سنگ به زبان خارجی  Rockwool مام دارد. در گروه عایق های الیافی  حرارتی مه از الیف های معدنی طبیعی تشکیل می شود. که دلیل معدنی بودن به آن mineral wool هم می گویند. قیمت پشم سنگ گرنتر از پشم شیشه و ارزانتر از پشم سرامیک است. انواع پشم سنگ به صورت  تخته ای ، رول، پتو، و لوله ای تولید می شوند. در موقع خرید پشم سنگ باید به نکا تی توجه کنید. این مقاله درباره پشم سنگ و انواع ، مزایا و معایب این عایق معدنی است.

محصولات این عایق پشم  معدنی

محصولات به شکل های تخته ای یا پانلی ، رولی با روکش فویل نسوز نخدار یا با روکش کاغذ کرافت، بلانکت یا توری دار، پتو پشمی ، عایق لوله ای

پشم سنگ معدنی ایران چیست؟

عایق پشم سنگ دارای خصوصیات و ویژگی ها و خواص  مانند سایر عایق های الیافی است . ولی به دلیل مقاومت حرارتی ، صوتی ، برودتی این عایق را به بهترین عایق ساختمان تبدیل می کند. ویزگی های آن عبارتند از :

  • مقاومت حرارتی : مثبت 750 درجه سانتیگراد
  • نقطه ذوب : مثبت 1250 درجه سانتیگراد
  • قدرت عایق : 33 برابر دیوار بتنی و 22 برابر دیوار آجری
  • مقاومت بردودتی  : منفی 35 درجه سانتیگراد
  • چگالی بالا :از چگالی 25 الی 200 کیلو گرم در متر مکعب
  • ضخامت : از 3 سانت الی 30 سانت

نحوه تولید  پشم سنگ معدنی ایران

  • ماده اصلی:  سنگ بازالت  از گروه سنگ های آذرین یا دیاباز، این سنگ از بازمانده فوراتن آتش فشان است. این نوه سنگ در همه جا در کشور ایران به وفور پیدا می شود.
  • ذوب سنگ : ابتدا سنگ ها را در درجه حرارت 1450 درجه سانتیگراد ذوب می کنند. تا به صورت مذاب داغ در بیاید.
  • قسمت تبدیل مذاب به الیاف : با استفاده از دستگاه های پیشرفته امروزی با یک اسپینر چرخان مواد مذاب به الیاف های ریز 6 الی 8 میلیمتری تبدیل می شوند.
  • تبدیل الیاف به محصول نهایی: با استفاده از چسبی همانند پخت آبنبات پشمی الیاف های را به هم متصل می کنند تا پشم سنگ تشکیل شود.  سپس به شکل های مختلف تولید می وند.

مهم ترین مزایای پشم سنگ ایران

پشم سنگ یک  از فیبرهای معدنی می‌باشد که در بسیاری از صنایع و کاربردها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در زیر مهمترین مزایای استفاده از پشم سنگ را می‌توان برشمرد:

  • عایق حرارتی بسیار خوب
  • عایق صوتی
  • مقاومت در برابر آتش
  • مقاومت در برابر فشار و فرسایش
  • محیط زیست و بهداشتی
  • بهره‌ وری انرژی

عایق حرارتی

  • عملکرد عالی در کنترل دما
  • کارایی در شرایط اقلیمی مختلف
  • مناسب برای ساختمان‌های ایرانی
  • مقاومت در برابر شرایط محیطی

یکی از مزایای پشم سنگ ایران از نظر عایق حرارتی قابلیت کاهش نیاز به سرمایش و گرمایش در ساختمان‌ها است. برای مثال فرض کنید یک ساختمان در منطقه‌ای با اقلیم گرم و خشک در ایران واقع شده است. در تابستان، دما بسیار بالا می‌رود و بدون استفاده از عایق حرارتی مناسب، ساختمان ممکن است به سرعت گرم شود و نیاز به سیستم‌های سرمایشی فعال را افزایش دهد.

اکنون اگر این ساختمان با استفاده از پشم سنگ ایران عایق‌بندی شود. پشم سنگ می‌تواند تابش حرارتی را کاهش دهد. و ورود گرما به داخل ساختمان را مهار کند. این به معنای کاهش نیاز به سیستم‌های سرمایشی مداوم و در نتیجه کاهش هزینه‌های انرژی است. به علاوه در زمستان نیز پشم سنگ می‌تواند کاهش انتقال حرارت از داخل به بیرون را فراهم کرده و نیاز به سوخت‌های گرمایشی را کاهش دهد. که این موضوع به صرفه‌جویی در هزینه‌های انرژی منجر خواهد شد.

بنابراین استفاده از پشم سنگ ایران به عنوان عایق حرارتی می‌تواند به بهبود کارایی انرژی ساختمان‌ها کمک کرده و همچنین راحتی و راحتی ساکنان را افزایش دهد.

مقاومت صوتی

  • کاهش انتقال صداها
  • کنترل صداهای ناخواسته
  • بهبود کیفیت صوتی فضاها
  • کارایی در شرایط مختلف

یکی از مزایای پشم سنگ  از نظر عایق صوتی قابلیت کاهش انتقال صداهای ناخواسته در داخل ساختمان‌ها است. برای مثال فرض کنید یک ساختمان در منطقه‌ای پرترافیک و شلوغ واقع شده است. مانند مرکز شهر یا نزدیک به یک خیابان پر رفت‌وآمد. در چنین مکان‌هایی، انتقال صداهای خارجی می‌تواند برای ساکنان ساختمان مزاحمتی شدید باشد.

حال اگر این ساختمان با استفاده از پشم سنگ  عایق‌بندی شود. پشم سنگ می‌تواند صداهای خارجی را کاهش دهد. و از ورود آنها به داخل ساختمان جلوگیری کند. به عنوان مثال، صدای ترافیک، صدای صحبت‌های خارجی یا صدای دیگری که ممکن است از محیط خارجی وارد شود، با استفاده از پشم سنگ به طور موثری کاهش می‌یابد. این امر منجر به افزایش راحتی و آرامش ساکنان داخل ساختمان خواهد شد.

بنابراین استفاده از پشم سنگ ایران به عنوان عایق صوتی می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی در داخل ساختمان‌ها کمک کند و محیط زندگی را برای ساکنان بهبود بخشد.

مقاومت در برابر آتش پشم سنگ

  • مقاومت در برابر حرارت
  • عدم انبساط و جوشش
  • عدم آزاد شدن گازهای سمی
  • مقاومت در برابر ذوب شدن

یکی از مزایای پشم سنگ از نظر مقاومت در برابر آتش، می‌تواند در صورت بروز حریق در یک ساختمان مورد بررسی قرار گیرد.

فرض کنید یک ساختمان با استفاده از پشم سنگ ایران عایق‌بندی شد. حالا در صورتی که برقی اتفاقی برای اتاقی از این ساختمان روشن شود و حریقی به وقوع بیافتد. پشم سنگ  به عنوان یک عایق حرارتی مقاوم در برابر آتش عمل می‌کند. این ماده قادر است دمای حاصل از حریق را به طور موثری مهار کند و از انتقال آتش به سرعت به سایر بخش‌های ساختمان جلوگیری کند.

به عنوان مثال اگر یک حریق در یک اتاق به وقوع بیاید. پشم سنگ  می‌تواند مانع از گسترش آتش به سایر اتاق‌ها یا طبقات ساختمان شود. این امر باعث کاهش خسارات جانی و مالی می شود. و به ساکنان زمان کافی برای فرار فراهم می‌آورد. بنابراین مثال فوق نشان می‌دهد. که پشم سنگ ایران به عنوان یک ماده مقاوم در برابر آتش می‌تواند در مواقع بحرانی مانند حریق، ایمنی و سلامتی ساکنان و حفاظت از ساختمان را تضمین کند.

مقاومت در برابر فشار پشم سنگ

مزایای پشم سنگ ایران از نظر مقاومت در برابر فشار و فرسایش نیز می‌تواند در صورت استفاده از آن در ساختمان‌ها و سازه‌های مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

به عنوان مثال فرض کنید یک پروژه ساختمانی در یک نقطه‌ای با شرایط اقلیمی سخت و متغیر در ایران آغاز شود. در اینجا، سازه‌ها باید مقاوم در برابر فشارهای خارجی مانند بادهای شدید، زلزله و دیگر عوامل محیطی باشند. با استفاده از پشم سنگ  به عنوان یک ماده عایق حرارتی و همچنین مقاوم در برابر فشار ساختمان می‌تواند به طور موثری از این عوامل محافظت شود.

با افزودن پشم سنگ به سازه  می‌توان از فشارهای خارجی ناشی از بادهای شدید، فشارهای زلزله و دیگر عوامل محیطی، به طور قابل توجهی کاهش یافته و مقاومت ساختمان در برابر این فشارها تضمین شود. همچنین، به دلیل مقاومت پشم سنگ در برابر فرسایش، مانع از خرابی و خستگی زودرس سازه‌ها می‌شود.

بنابراین، مثال فوق نشان می‌دهد که استفاده از پشم سنگ ایران می‌تواند به عنوان یک ماده ساختمانی مقاوم در برابر فشارها و فرسایش به بهبود کیفیت و دوام ساختمان‌ها و سازه‌ها کمک کند.

محیط زیست و بهداشتی

یکی از مزایای محیط زیستی و بهداشتی پشم سنگ می‌تواند در کاهش مصرف انرژی و انتشار گازهای گلخانه‌ای در ساختمان‌ها باشد.

به عنوان مثال، فرض کنید یک ساختمان تجاری با استفاده از پشم سنگ عایق‌بندی می شود. با اعمال عایق حرارتی مؤثری مانند پشم سنگ، می‌توان میزان انتقال حرارت از داخل به بیرون و بالعکس را کاهش داد. در فصل‌های گرم سال، این عایق حرارتی می‌تواند مانع از ورود گرما به داخل ساختمان شده و نیاز به استفاده از سیستم‌های سرمایشی را کاهش دهد. همچنین، در فصل‌های سرد سال، می‌تواند مانع از از دست دادن گرما و ورود سرما به داخل ساختمان شده و نیاز به استفاده از سیستم‌های گرمایشی را کاهش دهد.

به این ترتیب، با کاهش نیاز به مصرف سوخت‌های فسیلی برای سرمایش و گرمایش، انتشار گازهای گلخانه‌ای از سوخت‌ها نیز کاهش می‌یابد. این به معنای کمتر شدن آلودگی هوا و کاهش اثرات مخرب بر محیط زیست است.

بنابراین، استفاده از پشم سنگ ایران  به عنوان یک جایگزین سبک و موثر در عایق‌بندی ساختمان‌ها، می‌تواند به بهبود محیط زیست و بهداشت عمومی کمک کند و مزایای قابل توجهی در کاهش مصرف انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست