پشم سنگ چیست

پشم سنگ چیست

پشم سنگ چیست ؟ عایق پشم سنگ( Rock Wool ) یا عایق معدنی طبیعی از گروه عایق های الیافی که از نوعی سنگ معدنی آذرین که بازالت نام دارد. از ذوب این سنگ با مخلوط سرباره فولاد و3 در صد  رزین ها و روغن ها تولید می شوند. که به آن در بعضی مواق مینرال وول ( mineralwool) نیز اطلاق می شود. خواص و مزیت و معایب آن با سایر عایق های دیگر متفاوت است که اغلب این عایق را با پشم شیشه مقایسه می کنند.

قیمت پشم سنگ نسبتا به قیمت پشم شیشه گران تر است ولی از پشم سرامیک ارزان قیمت تر است. از این عایق برای صنعت های کوچک و بزرگ بسیار مقروت به صرفه است. الیاف های معدنی در انواع متفاوتی که با قالب ها و پرس های سنگین به آنها شکل داده اند استفاده می شود. این عایق نیز مانند سایر عایق های الیافی دیگر مانند پشم سرامیک و پشم شیشه حاوی خصوصیات و معایب و مزیت هایی دارد.

مهمترین خصوصویات این عایق عبارتند از: مقاومت در مقابل مواد های شیمیای و قارچ و کپک، گرمای بسیار کمتری را در خود ذخیره می کند، تحمل شوک حرارتی و جریان برق، هداین حرارتی کم، مقاومت در برابر آتش و سایش،یک عایق صوتی بسیار بالا.

انواع محصولات پشم سنگ چیست؟

انواع پشم سنگ

انواع پشم سنگ ها یه صورت تخته ای یا پانل، پتوی توی دار یا بلانکت ،فله یا پنبه ای درجه یک، لوله ای یا ایزوپایپ  تولید و به بازر فروش عرضه می شود. اما عمده کاربرد ترین پشم سنگ ها یی که بیشتر در صنایع های بزرگ و کوچک استفاده می شوند تخته ای یا اسلب ، رول فویل دار یا رول آلومینیومی، وپتوی توری دار یا بلانکت ها  و ایزوپایپ ها یا عایق لوله ای هستند.

پشم سنگ چه سالی وارد بازار شد؟

عایق پشم سنگ اولین بار در سال 1840 در ولز تولید شد. اما به نسیمی کوچک الیاف ها در محیط پخش می شد. در نتیجه در سال 1840 توسط جان پلیر در ایالات متحده ثبت شد. و برای اولین بار در سال 1871 به صورت یک کالای تجاری در آلمان تولید شد.

چه محصولاتی از پشم سنگ بیشتر استفاده می شود؟

پشم سنگ تخته ای ، پانل پشم سنگ توری دار یا بلانکت، پشم سنگ پتویی یا رولی و یا رولی فویل دار، پشم سنگ لوله ای با انواع ضخامت ها و سایز لوله ها پشم سنگ فله ای که صورت پنبه می باشد.

قیمت پشم سنگ چیست؟

 قیمت پشم سنگ بیشتر بر نوع کیفیت الیاف و نوع سیستم تولید و همچنین بستگی به ضخامت، دانسیته و نوع لفاف و توری مش و نوع خدمات کارخانه بستگی دارد. قیمت پشم سنگ بر اساس کاربرد و نوع محصول نیز متفاوت می باشد. پشم سنگ هیدرو پونیک نیز قیمت متفاوتی نسبت به سایر محصولات دیگر دارد. تبلیغات و هزینه جابجایی کالا نیز بر قیمت پشم سنگ تاثیر زیادی دارد.

انواع محصولات پشم سنگ درای قیمت های متفاوتی هستند. مخصوصاً عایق لوله های پیش ساخته که در انواع سایز لوله ها تولید می شود. قیمت پشم سنگ نسبت به عایق پشم شیشه گران تر است. قیمت پشم شیشه مقرون به صرفه تر از قیمت پشم سنگ است. و بازار بزرگی نسبت به پشم سرامیک و پشم سنگ دارد.

پشم سرامیک  دارای  تحمل درجه حرارت زیادی است . اما قیمت آن گرانتر از قیمت پشم سنگ و پشم شیشه می باشد. قیمت پشم سنگ ارزانتر از قیمت پشم سرامیک است. و دلیل آن مواد اولیه است که به وفور در کشور  در هرکجا یافت می شود. قیمت کلیه محصولات پشم سرامیک نیز نسبتاً گران تر از محصولات پشم شیشه و پشم سنگ است.

عایق پشم سنگ چیست؟

عایق صدا و حرارتی پشم سنگ (ROCK WOOL ) از الیاف های طبیعی معدنی تولید می شوند. چون از سنگ های معدنی تولید می شود به آن Mineral Wool نیز اطلاق می شود. پشم سنگ به عنوان عایق رطوبتی نیز شناخته می شود. اگر نم و رطوبت  راهی برای خروج پیدا نکند باعث خسارت می شود. از پشم سنگ جهت جلوگیر از هدر رفتن انرژی گرمایی و سرمایشی و جلوگیری از آلودگی صوتی و گرما و سرما استفاده می شود. هر یک از عایق های حراتی و صوتی درای ویژگی های متفاوتی هستند.

دانسیته پشم سنگ چیست؟

دانسیته پشم سنگ یا سنگولیت یک ماده است که در واقع به نام “پشم سنگ” معروف است. این ماده از مواد معدنی متشکل شده است و دارای خصوصیات عایق حرارتی و صوتی بسیار خوبی است. دانسیته به معنای جرم واحد حجم است و بر حسب کیلوگرم بر متر مکعب (kg/m³) یا پوند بر فوت مکعب (lb/ft³) اندازه گیری می‌شود.

پشم سنگ به عنوان یک عایق حرارتی در ساخت و سازهای ساختمانی استفاده می‌شود، زیرا خصوصیات عایق حرارتی و صوتی مناسبی دارد. دانسیته پشم سنگ می‌تواند متغیر باشد و به عنوان یکی از ویژگی‌های مهم در انتخاب مصالح ساختمانی مدنظر قرار گیرد.

چگالی یا دانسیته : هر ماده ای دارای نرمی و سفتی است. و نیز دارای یک حجم مواد تشکیل دهنده می باشد. هر محصولی دارای وزن مخصوص می باشد که به آن چگالی یا دانسیته می گویند. در واقع هر ماده ای از یک مکعب با طول و عرض 1 متر با دانسیته های متفاوت هستند تولید می شوند. که در تحمل دما و مقاومت تاثیر زیادی دارد.

کاربرد پشم سنگ چیست؟

لوازم خانگی و مواد غذایی و در اغلب صنایع پترو شیمی و پالایشگاه ها و در ساخت و ساز های عمرانی و در صنایع خودرو سازی و هواپیما سازی نیز کاربرد دارد. قیمت پشم سنگ نسبت به سایر عایق های الیافی مقرون به صرفه تر است و هیچ خطری برای انسان ندارد. برخی از کاربرد های مهم پشم سنگ عبارتند از :

  • عایق کاری ساختمان: برای عایق دیوار ها ، کف ساختمان، سقف ها ، لوله ها و تاسیسات ساختمان  پشم سنگ کاربرد زیادی دارد که می توان با انواع پشم سنگ همه جای خانه را عایق نمود.
  • لوازم خانگی : برای عایق کاری اجاق گاز های فر دارد لوازم خانگی ها یپر سرو صدا کاربرد فراروانی دارد.
  • مواد غذایی: از عایق پشم سنگ در رشد گیاهان استفاده می شود. که جزو مواد غذایی هستند.  مانند انواع سبزیجات و گوجه و خیار و انواع سیفی جات و گل و گیاه و انواع مواد غذایی مانند قارچ های خوراکی و رشد سریع گیاهان کاربرد دارد.
  • صنایع پترو شیمی و پالایشگاه و صنعت نفت و گاز : برای عایق کاری و کم کردن هزینه های گرمایشی و تاسیسات پترو شیمی ها و همچنین مخازن های بزرگ که اتلاف انرژی در آنها زیاد است از پشم سنگ استفاده می شود.
  • صنایع خودرو سازی
  • صنایع هواپیما سازی
  • خودرو های جنگی
  • اتوبوس های مسافر بری

ترکیب پشم سنگ چیست؟

پشم سنگ با چند روش تولید می شود. با روش هوای فشرده و با اسپینر که مواد مذاب را با چرخش زیاد به الیاف تبدیل می کند. پشم سنگ بر پایه سنگ های معدنی بازالت و سرباره است. معمولاً  ترکیب پشم سنگ با چند روش تولید می شود که عبارتند از :

1- ترکیب بازالت و دولولمیت

2- مخلوط بازلت با سرباره فولاد

3- مذاب مستقیم سرباره فولاد ( عایق سرباره)

کیفیت الیاف ها و طول عمر آنها بستگی به نوع روش تولید پشم سنگ است. اگر مواد مذاب با هوای فشرده  تولید شود درای شات زیاید است . ولی روش دوم که با اسپینر تولید می شود ومواد مذاب را آنقدر می چرخاند تا به الیاف تولید شوند. درای شات کمتری است. ولی در جه حرارت و تحمل دمای آنها و از نظر عایق صوتی  همانند یک دیگر  است. در ترکیب و تولید پشم سنگ ها از هیچ مواد شیمیای و خطر ناکی که جان انسان را تهدید کند استفاده نمی شود

عایق حرارتی پشم سنگ چیست؟

عایق حرارتی پشم سنگ ماده ای که در برابر حرارت و آتش بسیار مقاوم است. نقطه ذوب آن بسیار بالا و تحمل دمای آن در برابر گرما تا مثبت 750 درجه سانتیگراد می رسد.از این عایق بیشتر در نگه داشتن دمای یکسان خانه و جهت جلوگیری از آلودگی هوا و کم کردن هزینه های گرمایشی و سرمایشی استفاده می شود.

عایق معدنی از نوعی الیاف تولید می شود که هوا را در میان الیاف های خود بدام انداخته و خواص عایقی به خود گرفته است. همان طور که می دانید هوا به خود خود عایق نیست ولی وقتی در جایی محبوس می شود خواص عایق خوبی دارد.

پشم سنگ سرباره چیست؟

پشم سنگ سرباره از محصولات فولاد و یا ضایعات فولاد است. این مواد بعد از سرد شدن و تکه تکه شدن با آب سرد دوباره با دو روش ذوب می شود با کوره های گازی و برق که با استفاده از اسپینر و هوای فشرده به الیاف تبدیل می شود. دمای حراتی آن با عایق پشم سنگ تفاوتی نمی کند. این عایق نقطه ذوب بالایی تا 1300 درجه سانتی گرارد دارد و دمای برودتی آن منفی 30 درجه سانتیگرارد است.

پشم سنگ برای چیست؟

  • پشم سنگ برای عایق کاری و جلوگیری از هدر رفت انرژی گرمایی و سرمایشی استفاده می شود.
  • علاوه بر آن جهت جلوگیری از آلودگی صدا نیز کاربرد فراوانی دارد.
  • از عایق پشم سنگ جهت کاربرد های صنعتی و در کوره های مذاب و همچنین برای ساخت و ساز ها و پروژه های عمرانی  استفاده می شوند.

آیا پشم سنگ آزبست دارد؟

  • سنگ های آتشفشانی که نوعی سنگ آذرین است به وفور در همه جا  یافت می شود.
  • آزبست به دلیل سرطان زایی به هیچ عنوان در موقع تولید این عایق از آزبست استفاده نمی شود.
  • ترکیبات پشم سنگ از سنگ های آتشفشانی و سرباره است. که به هیچ عنوان سرطان زا نیستند و هیچ خطری برای انسان و محیط زیست ندارند.

پشم سنگ چگونه ساخته می شود؟

  • مواد اصلی پشم سنگ را بازالت تشکیل می دهد.
  • سپس یه صورت پتو و تخته ای  تولید و برش داده می شوند.
  • بعد از تولید الیاف های ریز 6 الی 8 میلیمتری  با استفاده از چسبی مخصوص الیاف های را  بهم پیوند و می دهند.
  • پشم سنگ از سنگ بازالت نوعی سنگ آذرین، سرباره فولاد، دولومیت و افزودنی های دیگر  درست می شود.
  • سنگ های بازالت با سرباره فولاد در کوره ای که درجه حرارت آن در حدود 1450 درجه سانتیگراد است ریخته می شود بعد از اینکه سنگ ها به مذاب روان تبدیل شدن با استفاده ار هوای فشرده و یا توسط اسپینر های که با سرعت بالا می چرخند مواد مذاب را می چرخانند تا به الیاف  تبدیل شوند.

چه محصولاتی از پشم سنگ بیشتر استفاده می شود؟

  •  فویل دار یا رولی یا پتویی
  •    توری دار یا بلانکت
  •  لوله ای یا ایزوپایپ
  •   تخته ای یا پانلی یا ورقه ای
  •   هیدروپونیک معب شکل

انواع پشم سنگ چیست ؟

  • انواع پشم سنگ ها جهت سهولت در عایق کاری و برای اینکه بتوان همه جای خانه را عایق نمود تولید می شوند.
  • الیاف های آن را در انواع شکل ها تولید و از انواع لفاف مانند آلومینیوم و کاغذ کرافت و پارچه های نسوز استفاده می شود. که بیشترین شکل انواع آن عبارتند از:

پشم سنگ تخته ای چیست؟ Rock Wool Board

پشم سنگ تخته ای

پشم سنگ تخته ای که به کاشی های سقفی و دیوار نیز شناخته می شود.  یک عایق مکعبی شکل که یکی از محصولات پُر کاربرد در عایق کاری مکان های صاف مانند دیوار و کف ساختمان و سقف بین طبقات بالا استفاده می شود. که به انگلیسی به آن Rock wool board  می گویند. عایقی سفت و سخت شده که تحمل بالایی در برابر آتش و حرارت و صوت دارد.

 این عایق  در انواع ضخامت از 3 سانت الی 10 سانت و با چگالی 40 الی 150 کیلوگرم در متر مکعب و در ابعاد های استاندارد عرض 60 سانت و طول 120 سانت تولید می شوند. این عایق در انواع روکش های و یا لفاف نیز تولید می شوند که کاربرد های مختلفی دارد.

عایق پشم سنگ  تخته ای با روکش فویل آلومینیوم و کاغذ کرافت و تیشو سیاه و بعضی از مواد های رطوبتی تولید می شوند . فویل مانع از رسیدن رطوبت به عایق می شود و از ورود و خروج هوا در میان الیاف ها جلوگیری می کند. و در نتیجه هوای مانع از ورود و خروج هوای گرم و سرد می شود. سبک و به راحتی جابجا می شوند و نسبت به سایر عایق های  الیافی مقرون به صرفه تر می باشند. قیمت پشم سنگ تخته ای از محصول توری دار ارزانتر است و کارکردن با آن راحتر می باشد. این عایق با انواع سازه های چوبی و فلزی نصب می شود. که هزینه های نصب آن پایین و کم هزینه است.

قیمت پشم سنگ تخته ای

قیمت پشم سنگ تخته ای نسب به ضخامت ، چگالی یا دانسیته، نوع لفاف و یا روکش و نوع کاربرد آن در عایق کاری و یا در گل خانه ها متفاوت است و قیمت هر کدام  با یکدیگر  فرق می کند. عایق ها نسبت به نوع تحمل درجه حرارت و چگالی و ضخامت با طبقه بندیمی شوند. که عایق های مکعبی که در گل خانه  استفاده می شود با عایق های تخته ای که در عایق کاری ساختمان استفاده می شود قیمت های متفاوتی دارند . و مواد بکار رفته در آنها کاملا متفاوت است.

عایق هایی که در عایق کاری استفاده می شوند آب گریز هستند و رطوبت را به خود جذب نمی کنند. اما عایق هایی که در گل خانه ها استفاده می شوند. آب را به خود جذب می کنند و مانع از مصرف زیاد آب می شوند. و همچنین در مصرف آب  صرفه جویی می شود. اغلب در گل خانه ها از پشم سنگ تخته ای استفاده می شود. این عایق مقاومت ایستایی خوبی دارد و خود نگه دار است.

قیمت پشم سنگ تخته ای بر اساس ضخامت و چگالی در این جدول می توانید مشاهده نمایید.

دانسیته 50 60 80 100 120 140
ضخامت
30 650,000 700,000 900,000
40 550,000 650,000 770,000 860,000 1,100,000
50 700,000 770,000 950,000 1,100,000 1,350,000 1,550,000
60 750,000 880,000 1,100,000 1,300,000 1,600,000 2,000,000
70 850,000 1,100,000 1,250,000 1,600,000 1,850,000
80 1,100,000 1,150,000 1,450,000 1,800,000 2,150,000
90 1,200,000 1,300,000 1,650,000 2,050,000 2,450,000
100 1,450,000 1,550,000 1,950,000 2,400,000 3,000,000

پشم سنگ فویل دارچیست؟

پشم سنگ فویل دار

پشم سنگ فویل دار یا لحافی فویل دار  از الیاف های ظریف و نازک و سبک تولید می شوند. اغلب این عایق با روکش و یا لفاف فویل آلومینیوم، کاغذ کرافت و فویل آلوم گلس تولید می شود. این لفاف ها کاربرد های مختلفی در عایق کاری دارند. این عایق یه صورت رول تولید می شود.

پشم سنگ لحافی فویل دار در عرض 120 سانت و طول 10 متر و ضخامت 5 سانت و در چگالی های 25 الی 60 کیلوگرم در متر مکعب تولید می شود. کاربرد آن در پوشش سقف سالن ها و عایق کاری تاسیسات می باشد.

قیمت پشم سنگ فویل دار

قیمت پشم سنگ فویل دار اغلب بر اساس نوع لفاف و یا روکش ، ضخامت، دانسیته یا چگالی قیمت گذاری می شود. هزینه های تولید و حمل و نقل و نوع روکش تاثیر زیادی در بالا رفتن قیمت دارند. قیمت این عایق فویل دار عبارتند از :

لیست  قیمت پشم سنگ فویل دار

قیمت پشم سنگ فویل دار بر اساس دانسیته و ضخامت قیمت گذاری شده است.

دانسیته 25 30 40 50 60
ضخامت
50 460,000 525,000 600,000 780,000 880,000

پشم سنگ توری دار Rock Wool With Galvanised Wire Mesh

 توری دار

پشم سنگ توری دار یا عایق بلانکت که به انگلیسی Rock Wool Wire Mesh نام دارد. یک عایق تشکی الیافی فیبری که با انواع توری مش گالوانیزه یا توری مرغی تولید می شود. عایقی بسیار مقاوم در برابر حرارت و صوت که در برابر کشش و ضربه نیز مقاوم می باشد. این عایق از الیاف های خام تولید می شود که هیچ رزینی به آن جهت سفت و سخت شدن اضافه نمی شود.

عایق توری دار در انواع مدل های مختلفی تولید می شود. که عبارتند از: پشم سنگ یک طرف توری دار، دو طرف توری دار ، یکطرف توری دار با فویل آلومینیوم که کاربرد های آن در درجه حرارت های بالا و نوع آب و هوای های مختلف استفاده می شود. توری مرغی گالوانیزه مانع از ریز الیاف های همچنین باعث مقاومت عایق در برابر کشش می شود.

این عایق توری دار در ضخامت های 3 سانت  الی 10 سانت با وزن مخصوص یا دانسیته های 50 الی 150 کیلوگرم در متر مکعب و در ابعاد های  عرض 100 الی 120 سانت و در طول های  3 الی 5 متر تولید می شوند.  عمد کاربرد آن در پالایشگاه های نفت و گاز و کشتی سازی و در ساخت کوره های مذاب استفاده می شود.

قیمت پشم سنگ توری دار 

قیمت پشم سنگ توری دار معمولاً بر اساس ضخامت ،چگالی یا وزن مخصوص، توری مش گالوانیزه یا توری مرغی، فویل آلومینیوم، تیشو سیاه، قیمت گذاری می شود.  ضخامت عایق و چگالی تاثیر زیادی در مقابل گرما و آتش دارد و همچنین در برابر ضربه ها مقاوم می باشد .

قیمت پشم سنگ توری دار بر اساس ضخامت و دانسیته  قیمت گذاری شده است.

دانسیته5080100120140
ضخامت
30 810,000 1,100,000 1,300,000 1,450,000
50 950,000 1,200,000 13,400,000 1,600,000 1,800,000
60 2,500,000

پشم سنگ لوله ای 

پشم سنگ لوله ای یا عایق لوله پیش ساخته شده از الیاف پشم سنگ به شکل لوله که برای عایق کاری لوله های سرد وگرم استفاده می شود. عایق لوله ها به شکل استوانه ای شکل هستند. شیاری در امتداد عایق لوله ها وجود دارد که باز می شود و لوله در ن آن قرار می گیرد. لوله ها از مسیر های مختلفی در ساختمان عبور می کنند. و با انواع محیط های گرم و سرد بر خورد می کند

با عایق کاری لوله ها می توان جلوی میعان لوله ها را گرفت. عایق لوله ها از هدر رفت انرژی گرمایی و سرمایشی جلوگیری می کنند. و همچنین از لرزش و مانع از اینجاد صدا در لوله ها می شوند. و نوعی عایق در موقع ضربه های احتمالی است.

تولید پشم سنگ

پشم سنگ از سنگ بازالت و سرباره فولاد تولید می شود. بازالت که ماده اصلی پشم سنگ است با 40 درصد از سرباره که از ذوب فولاد بدست می آید مخلوط می شود. و با دو روش به صورت اتوماتیک تولید می شود.  که عبارتند از:

روش اول:

مواد مذاب از کوره خارج می شود و در مقابل هوای فشرده گرم قرار می گیرد. و به الیاف تبدیل می شود. ولی این سیستم باعث می شود پشم سنگ داری ناخالصی های زیادی شود. شات آن بیشتر دیده شود. و اغلب این روی در تولید پشم معدنی سرباره انجام می شود.

روش دوم:

مواد مذاب که در درجه حرارت 700 الی 1200 درجه حرارت دارد. بر روی یک اسپینرهایی می ریزد که با سرعت زیاد می چرخند. و مواد مذاب به الیاف تبدیل می کنند. این روش بهترین راه برای تولید پشم سنگ است. که ناخالصی کمتری نسبت به تولید با  هوای فشرده را دارد.

تفاوت پشم سنگ و پشم شیشه چیست؟

  • پشم سنگ 

پشم سنگ یک ماده الیافی از خانواده عایق های الیافی که مقاومت حرارتی آن بیشتر از پشم شیشه است. و محافظی در باربر آتش سوزی ها زیاد است. و همچنیم نوعی عایق صوتی که بهتر از پشم شیشه عمل می کند.

چگالی پشم سنگ از 25 کیلوگرم در متر مکعب شروه و تا 200 کیلوگرم در متر مکعب تولید می شود. ضخامت و چگالی تاثیر زیادی در قیمت پشم سنگ دارد.

  • پشم شیشه

پشم شیشه ماده ای عایق از شیشه های بازیافتی که از 80 در صد ضایعات و سیلیس و دولومیت و شن و ماسه و سنگ آهک و سودا تولید می شود. که درجه حرارت آن نسبت به پشم سنگ و پشم سرامیک پایین می باشد. پشم شیشه تا دمای 350 درجه سانتی گراد گرما را می تواند تحمل کند . ولی مقرون به صرفه ترین عایق الیافی دنیا است.

  • چگالی پشم سنگ 

پشم سنگ به دلیل مقاومت بالا در برابر  صدا و حرارت بیشتر از پشم شیشه است. و از چگالی 25 الی 200 کیلوگرم در متر مکعب تولید می شود. ضخامت و چگالی تاثیر زیادی در مقاومت عایق در برابر حرارت و آتش و صوت دارد.

  • چگالی پشم شیشه

پشم شیشه عایقی مقرون به صرفه است ولی در مقابل صدا و حرارت مقاومت کمتری نسبت به پشم سنگ و پشم سرامیک دارد. و از چگالی 8 الی 120کیلوگرم در متر مکعب تولید می شود. قیمت پشم شیشه ا هر دو عایق الیافی پایین تر است.

معایب پشم سنگ چیست؟

  • آب را به خود جذب می کند.
  • جای زیادی را اشغال می کند.
  • در برابر ضربه های شدید مقاومت کمی دارد.
  • قیمت پشم سنگ  از پشم شیشه گران تر است.
  • کیفیت خود رار در مرور زمان از دست می دهد.
  • به راحتی با اجسام تیز و مانند چاقو برش می شود.
  • در فضای باز به محافظت و یا روکش احتیاج دارد.
  • دارای گرد و خاک  و مشکل تنفسی و حساسیت پوستی ایجاد می کند.

کاربرد  پشم سنگ چیست؟

  • استفاده در فر های صنعتی و خانگی .
  • عایق کاری مخازن لوله ها و تاسیسات .
  • نصب در انواع کوره های صنعتی و الکتریکی و گازی.
  • استفاده در خودرو های نفت کش و خودرو سازی ها.
  • به عنوان نوعی محافظ در باربر حرارت و آتش استفاده می شود
فهرست